Unikaj MUSISZ, skup się na CHCESZ

Jack i Sharon Brehm w 1966r. sformułowali na podstawie badań prawo reaktancji psychologicznej (oporu psychicznego): gdy ktoś każe nam podjąć jakieś działanie, bardzo prawdopodobne jest, że nie będziemy mieli na nie ochoty, nawet jeśli wcześniej chcieliśmy to zrobić z własnej inicjatywy.
Im bardziej ktoś przekonuje nas do zrobienia czegoś, tym mniejszą mamy na to ochotę. Dlaczego zatem jeszcze wielu nauczycieli wierzy w to, że przymusem, karami, wyciąganiem konsekwencji, straszeniem, naleganiem jest w stanie wpłynąć na motywację uczniów? Często udaje się to, bo uczeń woli uniknąć kary lub konsekwencji i wykonuje zadanie. Nie brak jednak uczniów, na których to nie działa.
Polecam wykonanie eksperymentu klasowego, w którym nauczyciel wskaże zadania, które warto byłoby zrobić i zadania, których wykonanie zaleci ominąć, przy czym niech będzie to sugestią, a nie nakazem. Dajemy uczniom wybór. Zapiszę tu wynik eksperymentu: zadania, których nie zalecono wykonywać, wzbudziły największe zainteresowanie.
↗️Wybór to drogą do wzbudzenia motywacji uczniów.
↗️Wybór to filar autonomii, a bez niej nie ma motywacji wewnętrznej.
.

Dodaj komentarz